Utvalt inlägg

Serva bilen för att hitta lugnet

Att yoga hjälper dig att hitta ett helt annat lugnt är uppenbart i mångas ögon. Även i våra ögon. Yoga handlar om att lära sig att hantera kroppen, bli smidigare och finna en ro. Detta är bra att använda många gånger i vardagen och många känner att man hittar lugnet att hantera situationer på ett annorlunda sätt än tidigare. Detta mycket tack vare yogan.

Några exempel när man kan utnyttja detta är klassiska exempel som när man tex står i matkön som slingrar sig längre och längre. Här gäller det att utnyttja andningsövningar och hitta en ro. Tanten som står och ska betala hittar inte rätt kort och lyckas hon med det så slår hon in fel kod. Ett klassiskt ögonblick som vi alla varit med om. Kassörskan gör sitt bästa för att hjälpa till, undertiden växer kön. Suckarna börjar höras och tiden tickar samtidigt som man själv står där stressad efter jobbet. Ett perfekt tillfälle att träna på sina andningsövningar.

Hitta lugnet i bilkön

Ett annat tillfället är när man står på en bilverkstad och väntar på att hämta bilen som blivit reparerad för ett ex antal tusenlappar. Ett tips är att beställa egna bildelar från www.bildelar-online.se. Ofta kan man bli frustrerad av dessa höga priser om en del bilverkstäder tar ut. Ofta uppstår det diskussioner med kunderna före och när man kommer fram och ska hämta ut bilen är inte tålamodet det bästa. Här är ytterliggare ett tillfälle att träna på andningen eller att krypa in i sig själv och finna ro. Tänk på att servicerådgivarna också är människor och gör sitt bästa för att du skall få ett gott arbete utfört. Tycker man att priserna är för höga finns det ett knep för att minska kostnaderna. Man lämnar in sin bil på felsökning för att sedan ta del av resultatet. Då kan man beställa sina egna bildelar online och minska kostnaderna rejält.

YOGA OCH PENGAR

Yoga är en österländsk tradition och ses i många sammanhang som något spirituellt, något fint och något som är så långt borta från pengar som möjligt. Själslig rening och antimaterialism är fina koncept, men i det här inlägget ska vi fokusera på sambandet mellan två i mångas ögon icke förenliga koncept.

I vänstra ringhörnan, yoga. I den högra: pengar.

Oavsett vilken idealbild du målar upp utav yoga, indisk spiritualism och så vidare kvarstår faktum solklart att yoga har blivit något utav en industri i västvärlden. Vi går på yogalektioner, köper yogakläder, yogatights och yogamattor. Fixar ryggproblemen med en yogamassage. Och för att göra allt detta krävs en sak, pengar.

Poängen med det här inlägget är inte att lovorda guldmynten. Poängen är att vara medveten om att de är en stor del av vår vardag. Yoga är för många ett sätt att hitta inre frid, vara närvarande i nuet och släppa många av vardagens problem. Och vet ni vad? En stor del av de problemen är orsakade av just pengar.

Vissa oroar sig för kreditkortsskulden. För att inte ha råd med räkningarna. För att bli vräkta. Andra oroar sig för att inte kunna ge sitt barn det där lilla extra. Inte kunna uppfylla deras önskan på julafton eller födelsedagen. Vissa oroar sig för huslånet. Andra för handpenningen. Vissa för att inte ha råd att åka på drömresan. I botten av allt detta ligger pengar. Vi alla önskar att vi hade mer. Yoga kan faktiskt vara ett bra sätt att samla sig, rensa skallen och kunna fokusera ordentligt på att tjäna dem. Eller i alla fall spara in lite.

Det här har inget med yoga att göra, men ett bra och enkelt första tips för att få mer i plånboken är att använda sig av rabattkoder varje gång man handlar på nätet. Om du går in på till exempel rabattkodsidan hittar du mängder av generösa erbjudanden på i princip allt du kan tänka dig.

Du hittar erbjudanden på kläder för både herrar och damer, pojkar och flickor. För alla väder och alla åldrar. Du hittar sätt att spara pengar när du köper nytt bläck till skrivaren, nya bågar till glasögonen, elektronikprylar, Viaplay-abonnebang och annat som går åt och kostar på. Du kan spara rejäla slantar utan att behöva pruta på kvaliteten.

Med det här enkla sättet att få mer i plånboken är det enklare att fokusera på det som behöver göras. Oavsett om det är att hämta barnen på dagis, besiktiga bilen eller unna sig en stunds yoga för sig själv. Andas in, och andas ut. Puh.

När inte yogan räcker

Vissa ser yoga som en livsstil, andra som en träningsstil. Oavsett skapar yoga mjukare leder och en helhetskänsla i kroppen som skapar välbefinnande. Har man problem med värk i muskler och leder kan yoga mycket väl vara ett sätt att hålla sig i form. Men när träningen inte räcker till och det krävs behandlingar är det till en kiropraktor man behöver gå.

Fakta nedan är inspirerad från Stanley Forsbergs hemsida (Kiropraktor i Örnsköldsvik).

Vad gör en kiropraktor?

Kiropraktik är ett stort begrepp som innefattas av en hel del olika metoder och modeller. Det många främst förknippar med kiropraktik är ”justering”. Med det menas att kiropraktorn manipulerar leder och muskler för att justera dem till det bättre. Ett klassiskt exempel är låsningar som därmed kan ”låsas upp”.

Men oavsett om det ska ske en justering eller inte så är grunden att kroppen och musklerna är varma. Därmed börjar en behandling alltid med att delar kroppen masseras. En del patienter går även till kiropraktorer för att enbart få massage. Det handlar då om att mjuka upp kroppens leder och muskler vilket i vissa fall kan räcka gott och väl för ett bättre mående.

Samtidigt erbjuds hjälp för att inte samma problem ska uppstå igen. Den som kommer med nacksmärtor kan exempelvis stått fel vid datorn under en längre tid. Att då komma till en klinik för att få hjälp med massage och justering är ett sätt att få bättre hälsa. Men bara kortsiktigt. I längden handlar det om hur man rör sig i sin vardag. En kiropraktor kan därför med fördel komma ut och erbjuda förebyggande behandlingar.  

Många företag har detta som friskvård för sina anställda. Antingen som en del i arbetet eller som frivilligt genom att subventionera kostnaden hos kiropraktorn.

Bra kosttillskott för yoga

Att yoga handlar om så mycket mer än fysisk hälsa märker man då man kommer igång med regelbundna yogapass. Många upplever faktiskt att det allra svåraste med yogan är det mentala och att komma vidare då det kan kännas svårt med en viss ställning eller rörelse. Man kan faktiskt säga att man med yogan övar upp de mentala viljemusklerna lika mycket som kroppens smidighet. En annan sak är det holistiska tänkandet, att man ser kroppen som en helhet. Det här gör att det kan vara klokt att se på smarta kosttillskott som ger mer energi och fokus både då man är aktiv på yogamattan och då man sysslar med annat.

Orka mer

Det finns en lång rad tillskott som kan ge mer energi. Ett exempel på detta är svartkumminolja som har många fina effekter. När man ligger på mattan efter ett pass och kör en avslappningsövning så ska man inte behöva somna! Det här är ett tecken på att man är väldigt trött och att det kanske kan vara klokt att se över kosten och de vitaminer och mineraler som man får i sig. Det bästa är förstås om man kan få i sig vitaminerna via kosten eftersom det här är det effektivaste sättet då man beaktar kroppens förmåga att ta upp näringsämnen, men det är också bra att välja bra kosttillskott som ger lite extra av det som man kanske inte får i sig tillräckligt av.

Se över din diet

Om du märker att du faktiskt är rätt hängig och att yogapassen ofta slutar med att du somnar under avslappningsdelen så bör du se lite närmre på din diet och vad den innehåller. Under vintern så är det lätt hänt att man får lite för lite i sig av viktiga vitaminer som D och C. Det här kanske man inte märker förrän till vårkanten då kroppen börjar protestera, och för att komma igen så bör man både ändra om i dieten och se på smarta tillskott som ger den skjuts som krävs.

Yoga kan ju faktiskt vara rätt så tufft och då är det klokt att hjälpa kroppen med de näringsämnen som behövs för att hålla igång muskler och leder så att återhämtningen efter intensiva pass inte blir för svår.

Vilken yogaform ska jag välja

Detta är en fråga om ofta ställs. Den ger lika många frågor som svar. Yoga är väldigt individuellt och vilken yogaform som passar just dig är väldigt individuellt. Några bra frågor att ställa sig själv när man funderar på att välja yogaform.

* Hur tuff och intensiv yoga önskar du?  Önskar du att kroppen är helt slutkörd så du knappt orkar ta dig ifrån passet? Bikramyoga är i detta fall ett bra val.

* Är du mer intresserad av att lära känna din kropp och dras med en del krämpor? Då behöver inte hathayoga vara ett dåligt val. Detta är ett bra steg in i yoga världen där man fokuserar på att lära känna kroppen och blir smidigare.

* Gillar du vatten? Då är Aqua/Vattenyoga det perfekta alternativet för dig. En yogaform som passar såväl de vältränade som de mindre vältränade. Motståndet som vattnet bidrar med minskar belastningen och bidrar till skonsammare utförande.

 

Detta är dagens tips men vi återkommer självklart inom en snar framtid.

Välkommen

Azayayoga.se kommer enbart fokusera på Yoga. Det kommer finnas fasta sidor som täcker en liten del av Yogan. Sidan kommer uppdateras med nyheter inom Yoga och ännu mer djupdykningar inom Yogan för att skapa en heltäckande sida.

Yoga har ett otroligt stort täckningsområde och det kommer aldrig finnas ett sinande ämne av artiklar att skriva. Idag finns det endast ett fåtal fasta sidor och de kommer fyllas ut mer information. Efter detta kommer sidan som sagt uppdateras med mer djup dykande artiklar i ämnen Yoga.